+38 0482 346942mdm@archproject.com.ua
  • en
  • ru
  • uk

Готель “Пасаж”, Одеса

Опис проекту

Історія створення: Готель “Пасаж” будувался лише два роки з 1898 по 1900, у що сьогодні навіть важко повірити. Головним творцем цього, поза всяким сумнівом, видатного історико-архітектурного ансамблю слід вважати блискучого зодчого – Льва Львовича Влодека. Треба окремо відзначити скульпторів Фішеля і Міллмана, їх спільний досвід роботи з архітектором Влодеком на цій будівлі розвинувся і реалізувався в не менше відому будівлю готелю «Велика Московська». Проіснувавши всього рік, в будівлі сталася пожежа. В результаті пожежі згоріла внутрішня частина будівлі, постраждав фасад з боку Преображенської вулиці, але завдяки самовідданим діям одеських пожежних пам’ятник архітектури і довколишні споруди чудесним чином вдалося врятувати. Були втрачені кутова вежа, скульптурні групи по вул. Преображенської і деякі деталі фасаду, яких не вдалося відтворити.

Положення об’єкта: Будівля готелю “Пасаж” розташована в межах центрального історичного ареалу міста Одеси в кварталі, обмеженому вулицями Дерибасівська, Преображенська, Грецька і провулком Віце-адмірала Жукова. Воно фланкирує квартальну забудову на перетині вул. Дерибасівської та Преображенської. Готель “Пасаж” оточен будівлями адміністративно-офісного, готельного, торгового і житлового призначення, виконаних в різноманітних стильових напрямках (класицизм, ампір, еклектика, модерн). У безпосередній близькості до ділянки проектування знаходиться містобудівно-ландшафтне утворення – Соборна площа і сквер Преображенський.

Архітектор Влодек: архітектор Влодек народився в 1842 році в Житомирі, в Одесі працював з 1864 року. Він перший, хто почав з успіхом впроваджувати залізобетонні конструкції при проектуванні житлових і громадських будівель (фундаменти готелів «Пасаж», «Велика Московська»). Слід зазначити деякі найбільш значущі об’єкти, створені за його проектами та за його участю. Це будинок Імебра – на розі Преображенської та Елисаветинской, будинок Розенблата – на розі Преображенської та Поштовій, будинок дурья – на розі Преображенської та Херсонської, особняк Пташнікова – на Канатній, Великанова – на розі Польської вулиці і однойменного спуску, Раухвергера – на Пушкінській, власний прибутковий будинок на Новосельського, особняк того ж Менделевича – на Маразліївській, знаменитий особняк Фальц-Фейнів та їх само дохідний будинок на вулиці Гоголя ( “будинок з атлантами”, що став емблемою Всесвітнього клубу одеситів), готель “Пасаж” (1898-1899 рр. ), цирк Санценбахера, прибутковий будинок Крижанівського-Аудерского на вулиці Маразліївській, Училище торгового мореплавання на Канатній, комплекс Тюремного замку і так далі. Неймовірно умілий, винахідливий і плідний майстер!

Архітектура будівлі: Архітектура будівлі «Пасажу» еклектична з переважанням елементів «французького бароко». Однак, в його зовнішності вже явно проявляється крутий поворот архітектора від еклектики до модерну. Досить звернути увагу на вхід в будівлю, щоб у вільних позах обрамляючих фігур, в складках одягу, вигнутих стеблах троянд вловити чуттєвість, невластиву еклектичним мотивами. А побудована трохи пізніше, на піку розвитку стилю, “Велика Московська” вражає, б’є через край фантазією, різноманітність декору створює відчуття пульсації стін, живого, не скостенілого організму. Новий ренесанс, передбачення кардинальних культурологічних змін – ось настрої модерну, виражені в стилізованих формах. Багатство декоративних форм – пілястр, консолей, карнизів і тяг, різьблених заповнень віконних і дверних прорізів – створюють неспокійну гру світлотіні. Потужними архітектурними акцентами в симетричній композиції головного фасаду стали еркери в четвертій і восьмий віконних осях. Будучи частиною житлової забудови одного з центральних кварталів міста, будівля виділяється монументальною висотою і формами, вдало вписуючись в архітектурний вигляд кварталу.

Про Проект: Основна і головна ідея проекту: продовжити і завершити архітектурну композицію будівлі, як би це зробив сам Влодек, використовуючи його ідеї і основне стилістичне спрямування.
Проектом передбачається реконструкція будівлі з внутрішньою переплануванням і зведенням мансардного поверху з кутовий вежею на місці втраченої. Також пропонується будівництво підземного паркінгу для обслуговування торгово-готельного комплексу. Особлива увага приділяється деталям і їх історичним значенням. Так, наприклад, матеріал покрівлі обраний аналогічним матеріалу, що застосовувався Влодеком – цинкові покрівельні листи сіро-коричневої гами. Цей прийом, по-перше, створює історичну відповідність, по-друге, ця гамма краще підходить і поєднується з колірною гамою фасаду і тінню головного карниза. Також був використаний метод захованого поверху. Окремо треба сказати про вежі. Будучи головним вінчаючим елементом, вона відповідає історичній справедливості, і в той же час несе нове функціональне призначення. Архітектура вежі виконана в кращих традиціях бароко і є споконвічно рідним елементом. Вона несе кілька важливих функцій: перша – цей елемент, (на жаль, загинув у пожежі) запроектований Влодеком в бароко, є головним силуетним елементом кута будівлі, відсутність якого призводить до позбавлення фасаду цілісності. Друга – всередині розташовується зал ресторану і оглядовий майданчик, де цілий рік відкривається гарна панорама на весь центр міста. Тепер одесити і гості міста можуть милуватися видом досі недоступним широкій громадськості. Готель “Пасаж” буде своєрідним історичним музеєм міста, де експонатам буде саме місто, його архітектура. Тут можна побачити в новому ракурсі Головний кафедральний собор і Соборну площу, будівлі аптеки Гаєвського, Дерибасівську, Міський сад і, навіть, порт.

Авторський колектив:
ГАП Повстанюк М.Г.
Ведучий архітектор проекту Повстанюк М.М.
архітектори:
Савельєва Є.В.
Вісік Н.А.
Свирид Д.І.
Федина О.В.
конструктори:
Катунцевская В.О.